ACT voor professionals

ACT voor professionals

ACT voor professionals

 

Krijgt u als docent, teamleider, leerlingbeleider of zorgcoördinator steeds vaker te maken met leerlingen die vastlopen of thuis komen te zitten door een burn-out, depressieve gevoelens of motivatieproblemen? 

 

Het aantal jongeren in het voortgezet onderwijs dat kampt met sombere gevoelens en stressgerelateerde klachten neemt toe. Prestatiedruk, de veelheid aan keuzes en de komst van social media hebben het leven van de scholier ingrijpend veranderd. Onze leerlingen zijn net als de scholieren van de vorige eeuw op zoek naar antwoorden op typische pubervragen als ‘wie ben ik?’ en ‘wat past bij mij?’ maar de omgeving roept harder dan ooit. Jongeren van nu hebben het nodig om te leren even stil te staan, liefst letterlijk. Daarnaast hebben ze behoefte aan houvast. Weten wat voor hen van waarde is helpt ze koers te houden in een continu veranderende wereld. 

 

Als het gaat om mentale weerbaarheid leren onze leerlingen op verschillende manieren van ons. Door te zien hoe wij zelf omgaan met drukte of onverwachte veranderingen (plotselinge roosterwijzigingen, defecte apparatuur, de online lessen tijdens de lockdown, etc.) en door de manier waarop wij reageren op de emoties die we bij onze leerlingen zien (frustratie, een gebrek aan motivatie of stress). Met de kennis en vaardigheden uit ACT kunnen we ons een psychologisch flexibele houding eigen maken en onze leerlingen vanuit die houding begeleiden. We kunnen ook een extra stap zetten en in de les of in onze gesprekken met leerlingen expliciet aandacht besteden aan de vaardigheden die psychologische flexibiliteit vergroten.

 

Act 2 Go biedt trainingen en workshops die van waarde zijn voor professionals. Ze sluiten aan bij de interventies op de menukaart van het NPO.

 

  • Training voor docenten: psychologisch flexibel voor de klas

    Training: psychologisch flexibel voor de klas


     Herkent u één van de volgende zinnen?


    • Waarom lukt het me nou niet die schooltas in het weekend dicht te laten?
    • Als ze nou weer iets anders van me willen zoeken ze het maar uit. Ik draai mijn lessen en verder niks.
    • Die ene leerling haalt me het bloed onder de nagels vandaan met zijn houding / maakt me steeds onzeker met haar blik.
    • Ik zou willen dat ik meer tools had om te reageren op lastig gedrag.
    • Differentiëren klinkt leuk, maar weet je hoeveel tijd dat kost?
    • O jee, die cijfers!! Hoe kan dat nou, ik heb toch echt alles behandeld?!

    Hoe zou het zijn om...


    • Je niet te laten leiden door gedachten aan alles wat nog moet
    • Vol overtuiging en met plezier les te geven op jouw manier
    • Ontspannen te kunnen reageren op opmerkingen en gedrag van leerlingen, ouders en collega’s
    • Een gezonde balans werk – privé te kunnen handhaven
    • Met mildheid naar jezelf en leerlingen te kunnen kijken als lessen anders lopen dan gehoopt?

    We kijken naar de wereld door een ‘bril’ die gekleurd is door eerdere ervaringen. Onze gedachten over onszelf of een situatie beïnvloeden onze waarneming. Vaak reageren we automatisch op negatieve ervaringen, of dat nou gebeurtenissen in de klas zijn of gevoelens die daardoor worden opgeroepen. De training geeft inzicht in dit proces en maakt je meer bewust van jouw ‘bril’. Daarnaast leer je hoe je je gedachten en gevoelens kunt toelaten, zonder dat ze leiden tot een automatische reactie. Het betekent dat er ruimte ontstaat om te kiezen voor gedrag dat past bij de persoon en de docent die jij wil zijn. Concreet betekent dat dat je in bekende situaties niet meer vanzelf in gedrag ‘schiet’ dat je liever niet van jezelf ziet: mopperen, weglopen, eindeloos piekeren. Je hebt de mogelijkheid anders te reageren; je wordt flexibeler. 


    Door deze ervaringen en dit inzicht ga je het proces ook bij je leerlingen herkennen en kun je ze helpen ongewenst gedrag om te buigen en anders om te gaan met lastige gevoelens of belemmerende gedachten.


    De training besteedt aandacht aan de theoretische achtergrond van ACT, maar we gaan vooral praktisch aan de slag met verschillende soorten oefeningen om vaardigheden te ontwikkelen.


    Duur: drie dagdelen.


    Naast het in de training gebruikte materiaal krijgen deelnemers toegang tot aanvullend materiaal op de website.


    De training wordt incompany aangeboden, en is geschikt voor beginnende en ervaren docenten.


    De studiebelasting is beperkt:  in totaal drie à vier uur.


    Belangstelling? Neem contact op via 06-18250104 of het contactformulier.





  • Training voor docenten en zorgprofessionals VO: lessen in veerkracht

    ACT in de klas: lessen in veerkracht



    Hoe zou het zijn als…

    • Alle leerlingen zich bewust waren van het verband tussen (belemmerende) gedachten, gevoelens en hun gedrag
    • Alle leerlingen concrete manieren kenden om om te gaan met stress
    • Alle leerlingen concrete manieren kenden om om te gaan met een gebrek aan motivatie
    • Alle leerlingen leerden meer aandacht te hebben voor wat goed gaat
    • Alle leerlingen leerden met mildheid naar zichzelf te kijken
    • Alle leerlingen leerden luisteren naar wat ze zelf nou eigenlijk écht willen?

    Alle kinderen moeten leren omgaan met de eisen die de huidige maatschappij aan hen stelt. Er wordt van ieder van hen een flexibele houding verwacht om ontspannen te kunnen reageren op een wereld die zo snel verandert. We kunnen ze daarop voorbereiden door aandacht te besteden aan het vergroten van de psychologische flexibiliteit in speciale ACT-lessen. De ACT-lessen zijn dan ook bedoeld om preventief in te zetten. 


    ACT2Go verzorgt een training voor docenten en zorgprofessionals om kennis te maken met ACT en het lesprogramma. In de training wordt aandacht besteed aan de theoretische achtergrond van ACT, maar we gaan vooral praktisch aan de slag met ervaringsgerichte oefeningen. Zo ervaar je eerst zelf wat de oefeningen kunnen doen en zie je wat praktisch werken met ACT in een groep inhoudt. In het tweede deel van de training ligt de focus op het lesprogramma. Na deze training kunnen docenten de lessen zelf geven op hun school.


    ACT-lessen zijn gericht op persoonlijke ontwikkeling en hebben als doel:

    • Het bespreekbaar maken van de binnenwereld
    • het vergroten van zelfinzicht door psycho-educatie en 
    • het kennismaken met basisvaardigheden op het gebied van responsinhibitie, emotieregulatie, doelgericht handelen, volgehouden aandacht en taakinitiatie.

    Door klassikaal stil te staan bij het hebben van belemmerende gedachten of negatieve gevoelens worden ervaringen die veel leerlingen herkennen genormaliseerd. Wie weet dat wat hij ervaart normaal is, kan ook leren vertrouwen op zijn vermogen ermee om te gaan. Leerlingen krijgen in de ACT-lessen antwoord op de vragen ‘Hoe werk ik?’ ( wat doe ik als het moeilijk wordt en helpt dat gedrag mij?) en ‘wat werkt voor mij?’ (hoe kan ik ook omgaan met bijvoorbeeld stress of een gebrek aan motivatie?). De ACT-vaardigheden bevorderen zelfregulering, waarvan bekend is dat het een bepalende factor is voor schoolsucces. 


    Het lesprogramma bestaat uit:

    • 8 lessen van 50 minuten
    • te geven door docenten en/of zorgprofessionals (afhankelijk van de vorm waarvoor gekozen wordt). 
    • aan hele klassen, of kleinere groepen, in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs, op mbo of hbo
    • in de mentorles, in keuze-uren bij flexibele roosters of na schooltijd
    • de lessen zijn volledig uitgeschreven, met een docentenhandleiding en een werkboekje voor de leerlingen.

    De lessen kunnen worden verdeeld in twee modules van vier lessen.


    Praktische informatie


    Duur van de training: drie dagen


    Data voorjaar '23: maandag 05/06, 19/06 en 03/07 

    De training duurt van 9.30 (inloop 9 uur) tot 17.00 uur


    Locatie: Seats2Meet Eindhoven Strijp


    Prijs: €799,- 


    De prijs is inclusief koffie/thee,  een heerlijke, uitgebreide lunch, docentenhandleiding en werkboek, toegang tot aanvullend materiaal.


    De studiebelasting bedraagt 10 uur.


    De training gaat door bij minimaal 6 deelnemers.


    De training wordt ook incompany aangeboden. Er is dan de mogelijkheid te kiezen voor vier of vijf dagdelen in plaats van drie dagen. In overleg wordt besloten wat minder aandacht krijgt. Eventueel kan later een extra dagdeel worden toegevoegd. 


    Belangstelling? Neem contact op voor meer informatie via 06-18250104 of meld je aan via het inschrijfformulier onderaan deze pagina, na het lezen van de algemene voorwaarden. 

  • Training voor mentoren , decanen en leerlingbegeleiders: ACTief begeleiden

    ACTief begeleiden


    Krijg jij als mentor, decaan of leerlingbegeleider ook regelmatig te maken met leerlingen die:


    • Somber zijn

    • Erg veel piekeren

    • Ongemotiveerd zijn of lijken

    • Geen idee hebben wat ze willen gaan studeren

    • Een negatief zelfbeeld hebben

    • Moeten omgaan met verlies

    • Ongewenst gedrag laten zien

    • Erg veel stress ervaren?


    En zou je willen dat je dan wist hoe je deze leerlingen verder kon helpen, door met ze te kijken naar hun gedachten en gevoelens en hun reacties daarop? En door ze concrete oefeningen te geven waar ze thuis mee aan de slag kunnen? Dan is deze training geschikt voor jou.


    Acceptance en Commitment Training (ACT) is een wetenschappelijk bewezen effectieve methodiek om psychologische flexibiliteit en zelfsturing te vergroten. ACT geeft je inzicht in je waarden en de vertaling daarvan in concrete stappen naar een gewenste toekomst. Daarnaast helpt ACT je zien op wat voor manier negatieve gedachten, overtuigingen en gevoelens je kunnen belemmeren bij het zetten van die stappen en hoe je ook mét die innerlijke ervaringen in beweging kunt komen. 


    Door vanuit ACT met leerlingen in gesprek te gaan, krijg je een gesprek dat gaat over wat er achter het gedrag zit, over wat er van binnen gebeurt. Dat zijn niet altijd makkelijke gesprekken, en dan helpt het als er werkbladen en concrete oefeningen zijn die jou als begeleider helpen de juiste ingang te vinden. Leerlingen die niet tot werken kunnen komen krijgen zicht op wat hen in de weg zit. Leerlingen die erg streng zijn voor zichzelf leren anders te kijken naar die stem in hun hoofd. Leerlingen die door stress, verdriet of woede overvallen worden krijgen oefeningen die ze op dat soort momenten kunnen inzetten. 


    In de training wordt aandacht besteed aan de theoretische achtergrond van ACT, maar we gaan vooral praktisch aan de slag met ervaringsgerichte oefeningen. Zo ervaar je eerst zelf wat de oefeningen kunnen doen. Vervolgens bespreken we aan de hand van casuïstiek hoe kijken door de ‘ACT-bril’ je kan helpen bij de begeleiding van leerlingen en oefen je met het inzetten van concrete werkvormen. 


    Deze training biedt mentoren, decanen en leerlingbegeleiders toegang tot meer dan 40 oefeningen om in begeleidingsgesprekken te gebruiken. Ze helpen jou en de leerling meer zicht te krijgen op wat er aan de hand is en geven je concrete handvatten voor de eerste ondersteuning. Deze training is niet voldoende om een volledige ACT-training te geven aan (groepen) leerlingen die met problemen kampen. Het verschil met de training Lessen in veerkracht is dat deze training gericht is op de begeleiding van individuele leerlingen of kleine groepjes, en niet van hele klassen.


    Praktische informatie


    Duur van de training: drie dagdelen


    Data 2023: donderdag 11/05, 01/06 en 22/06 van 13.00 - 17.00 uur


    Locatie: Seats2Meet Eindhoven Strijp


    Prijs: €549,-


    De prijs is inclusief koffie/thee en materiaal, waaronder onbeperkt toegang tot het aanvullende digitale materiaal, waaraan steeds nieuwe werkvormen worden toegevoegd.


    De studiebelasting bedraagt 4 à 5  uur. Een deel daarvan is bedoeld om te oefenen met het materiaal.


    De training gaat door bij minimaal 6 deelnemers. 


    De training wordt ook incompany aangeboden.


    Als de training niet fysiek doorgang kan vinden in verband met corona gaat hij online door.


    Heb je belangstelling?  Neem contact op voor meer informatie via 06-18250104 of meld je aan via het inschrijfformulier onderaan deze pagina, na het lezen van de algemene voorwaarden.


  • Workshops

    Workshop: flexibel voor de klas


    De workshop is een eerste kennismaking met ACT en laat aan de hand van een deel theorie en aantal praktische oefeningen zien hoe de ACT-vaardigheden van waarde kunnen zijn voor elke docent, zowel voor zijn professioneel handelen als werkplezier. 


    Workshop: hoe motiveer ik mijn leerlingen?


    De titel van de workshop is bewust gekozen, maar niet helemaal accuraat. Iets dat eruitziet als een gebrek aan motivatie is dat niet altijd. In deze workshop leren docenten niet alleen welke factoren motivatie beinvloeden, maar ook hoe ze achter het gedrag van de ogenschijnlijk ongemotiveerde leerling kunnen kijken, om te zien wat het gedrag veroorzaakt. Daar pas je vervolgens als docent je reactie op aan. Bij de workshop hoort toegang tot het aanvullende materiaal op de website, zodat je als docent concrete handvatten krijgt die direct  te gebruiken zijn. Kijk voor een voorbeeld hier (docentenhandleiding) en hier (werkblad leerlingen).


    Workshop: hoe help ik mijn leerlingen omgaan met stress?


    In deze workshop staan we stil bij wat stress is en hoe leerlingen erop reageren. Docenten leren wat het verband is tussen gedachten en gevoelens en het daaropvolgende gedrag. Vervolgens leer je hoe deze inzichten je kunnen helpen bij de begeleiding van leerlingen. Bij de workshop hoort toegang tot het aanvullende materiaal op de website, zodat je als docent concrete handvatten krijgt die direct te gebruiken zijn. Kijk voor een voorbeeld hier (docentenhandleiding) en hier (werkblad leerlingen).


    Workshop: hoe help ik mijn leerlingen omgaan met perfectionisme?


    In deze workshop onderzoeken we wanneer perfectionisme een last wordt en hoe we dat in onze leerlingen herkennen. Je leert hoe je  leerlingen bewust kunt maken van alles wat ze van zichzelf moeten en hoe je ze kunt helpen minder streng te zijn voor zichzelf. Bij de workshop hoort toegang tot het aanvullende materiaal op de website, zodat je concrete handvatten krijgt die direct te gebruiken zijn. Kijk voor een voorbeeld hier. 



    Workshop: de ACT-matrix, een praktisch hulpmiddel voor leerlingbegeleiding


    De ACT-matrix is een praktische tool om te gebruiken in gesprekken met leerlingen. De matrix helpt je de hele leerling te zien, met zowel datgene wat belangrijk voor hem is als datgene wat hem mogelijk belemmert. Werken met de matrix geeft inzicht voor jou als begeleider en voor de leerling zelf, en biedt aanknopingspunten voor verdere concrete stappen. Een zeer bruikbare tool en een aanrader voor iedereen die in 1-op-1 gesprekken soms twijfelt over hoe door te vragen.


    De workshops duren, afhankelijk van de wensen en precieze invulling, twee à drie uur. Ze sluiten aan bij de menukaart van het NPO. Neem contact op voor de mogelijkheden.


Inschrijfformulier training

Inschrijfformulier training

Met deze inschrijving gaat u akkoord met de algemene voorwaarden van ACT2Go.

Ervaringen

Leuke, actieve, goed onderbouwde training die je op een veelzijdige manier helpt om leerlingen te ondersteunen.

Mentor havo 5, Eckart College

Zeer concreet en praktisch toepasbare training waarin je leert met een open blik naar gangbare leerlingreacties te kijken.

Natascha Geernaert, mentor leerjaar 1, SG Were Di

Inspirerend en zeer goed (direct) toe te passen in de praktijk.

Annemarie Verduin, remedial teacher

VSO De Berkenschutse

Goed opgebouwde training waarbij er afwisseling is tussen kennis en parktijk. Zeker het oefenmateriaal is van grote toegevoegde waarde! Imke laat zien passie te hebben voor ACT, dat motiveert enorm.

Leerlingbegeleider VMBO 't Venster

Een complete training waarbij de theorie en praktijk goed op elkaar aansluiten. Imke zorgt voor een fijne (werk)sfeer.



De ervaringen die Imke deelt in haar training zijn zo herkenbaar.

Tanja van Lanen, decaan SG Were Di

Door deze training heb ik veel zin om de lessen met mijn mentorklas te gaan doen. Het is belangrijk dat je ook iets van jezelf kan laten zien tijdens deze lessen en dus ook tijdens de training. Imke begeleidt dat heel goed. Het is een persoonlijke training en de sfeer was goed tijdens de training. Het is soms best moeilijk om de oefeningen te doorlopen, maar daar krijg je genoeg tijd en begeleiding voor. Het zijn goede oefeningen om elkaar echt beter te leren kennen.

Marga, mentor havo5

De deskundigheid en bevlogenheid bij Imke spat er tijdens de cursus van af! Gaaf om dit te zien en te ervaren!

De training biedt de mogelijkheid je leerling echt te zien!

Mentor vwo 4, Eckart College

Imke heeft ons, een groep docenten in het VO, een training gegeven over ACT. In deze training hebben we zelf ervaren hoe ACT werkt en voelt en geleerd over hoe we dit bij leerlingen kunnen toepassen. Op momenten werden mensen in de groep emotioneel, ik vond dit erg mooi om te zien. Imke wist goed hoe ze door moest vragen en wanneer ze dat beter niet kon doen. Ik vond het een erg prettige en leerzame training! 

Loïs, mentor Havo 4

Heel prettig, afwisselend, interactief, ervarend, positief.

Renske van Lieshout, orthopedagoog, SintLucas MBO

Een fijne, gevarieerde training. Afwisseling tussen het zelf ervaren, zelfreflectie en concreet bedenken hoe we het toe kunnen passen in de praktijk.

Een 10! 

Yvonne Mullink, lob-er begeleidingscoördinator SintLucas MBO

De training geeft echt andere inzichten in het benaderen van leerlingen. En hoe je vervolgens concreet met deze leerlingen aan de slag kunt.

Heel praktisch en op alle niveaus toepasbaar. Verrijking voor jezelf zowel als persoon als docent.

Docent Engels, VSO De Berkenschutse

Als orthopedagoog/ondersteuningscoach kan ik veel van de oefeningen 1 op 1 met de studenten in gaan zetten om snel en fijn bepaalde persoonlijke aspecten inzichtelijk te maken.

.


Ga het ervaren! Het is laagdrempelig. je komt uit je comfortzone en maakt eigen doelen. Je krijgt zin om aan de slag te gaan.

Docent tekenen/ mentor

VSO De Berkenschutse

Praktijk en theorie in evenwicht. Kundige en zeer empathische trainer. Aanrader!

Rini Nieuwkamer, Trajectadviseur MBO Curio

Wat een prettige en praktische training. Voor een ervaren ACT-gebruiker is er veel aanvulling, voor de beginner in ACT geeft Imke een goede basis.

Trjacetbegeleider, MBO Curio

Een waardevolle, leerzame training die je veel inzichten geeft over jezelf en je leerlingen. Een aanrader!

Een zeer praktisch gerichte training met veel direct toepasbare tools. Imke is heel deskundig en enthousiast. 

Henriette van Bindsbergen, ondersteuningscoordinator VMBO 't Venster


Een leerzame training die nieuwe inzichten geeft, met een fijne afwisseling tussen theorie en praktijk. Ik vond de opbouw mooi, van op jezelf toepassen naar behapbaar voor leerlingbegeleiding. Ik ga de oefeningen in een map stoppen en in onze kast leggen, zodat we er veel gebruik van kunnen gaan maken.

Leerlingbegeleider  VMBO 't Venster

Interessant, vernieuwend (andere kijk). Ik zie meteen veel leuke en praktische oefeningen die ik goed kan gebruiken bij mijn leerlingen.

Soufian Arjoch, leerlingbegeleider VMBO 't Venster

Wat mooi dat ik voor mijn werk met ACT bezig mag zijn: blijven leren, vallen, opstaan, iets eng vinden, succesjes hebben, stappen zetten. En dit allemaal voor jezelf én voor je leerlingen!

Jessica Kusters, docent en leerlingcoordinator, SG Were Di

Fijne combinatie van theorie en praktijkoefeningen.  Super bedankt voor de leerzame en inspirerende training!

Miranda Kirkels, Schoolmaatschappelijk werk Lumens

Hele fijne combinatie van luisteren en doen, simpele oefeingen die genoeg stof geven om over na te denken. Ik denk dat het geleerde heel goed te 'vormen' is per leerling/student.

Elly van der Heyden, Schoolmaatschappelijk werk, Lumens

Ik ben weer helemaal geinspireerd en enthousiast om ACT toe te passen in mijn eigen praktijk. Waardevolle oefeningen!

Schoolmaatschappelijk werk, Lumens

Een training die gedachten en gevoelens niet wil wegpoetsen. En toch de waarden centraal zet. Heel toepasbaar in lessen/ onderwijs.

Sien van Kleef-Schenk, orthopedagoog, Ster college Vavo

Herkenbaar, confronterend op een goede manier. Helpend, verrijkend. Oefeningen die ik niet enkel bij mijn leerlingen wil gebruiken maar ook zeker voor mezelf.

Loes Basters, docent S&B en levensbeschouwing, SG Were Di

Anders kijken, gevoelens en gedachten mogen er zijn. Eye-opener voor jezelf én voor je studenten. Imke is zeer motiverend en deskundig, biedt veel ruimte en heeft inzicht.

Monique Emmen, plusmentor/ decaan/ docent, Ster college Vavo

Inspirerend, waardevol voor jezelf als docent, maar zeker voor studenten in een maatschappij waar (te) weinig ruimte wordt geboden voor tegenslag.

Heel waardevol en direct toepasbaar in begeleiding van studenten. Zorgt ook voor prettige afwisseling door alle goede, praktische werkvormen.

Anita de Bont, schoolpsycholoog. MBO Curio

De training ACTief begeleiden is zeer geschikt voor de zelfbewuste, leergierige leerkracht die zijn leerlingen bewuster wil laten leren.

Docent VSO Het Dok

Zinvol, inzetbaar en realistisch.

Bo van Schaijk, docent VSO Het Dok

Imke heeft ons, een groep docenten in het VO, een training gegeven over ACT. In deze training hebben we zelf ervaren hoe ACT werkt en voelt en geleerd over hoe we dit bij leerlingen kunnen toepassen. Op momenten werden mensen in de groep emotioneel, ik vond dit erg mooi om te zien. Imke wist goed hoe ze door moest vragen en wanneer ze dat beter niet kon doen. Ik vond het een erg prettige en leerzame training! 

Loïs, mentor Havo 4

De ervaringen die Imke deelt in haar training zijn zo herkenbaar.

Tanja van Lanen, decaan SG Were Di

Door deze training heb ik veel zin om de lessen met mijn mentorklas te gaan doen. Het is belangrijk dat je ook iets van jezelf kan laten zien tijdens deze lessen en dus ook tijdens de training. Imke begeleidt dat heel goed. Het is een persoonlijke training en de sfeer was goed tijdens de training. Het is soms best moeilijk om de oefeningen te doorlopen, maar daar krijg je genoeg tijd en begeleiding voor. Het zijn goede oefeningen om elkaar echt beter te leren kennen.

Marga, mentor havo5

De training biedt de mogelijkheid je leerling echt te zien!

Mentor vwo 4, Eckart College

Leuke, actieve, goed onderbouwde training die je op een veelzijdige manier helpt om leerlingen te ondersteunen.

Mentor havo 5, Eckart College

Heel prettig, afwisselend, interactief, ervarend, positief.

Renske van Lieshout, orthopedagoog, SintLucas MBO

Een 10! 

Yvonne Mullink, lob-er begeleidingscoördinator SintLucas MBO

De deskundigheid en bevlogenheid bij Imke spat er tijdens de cursus van af! Gaaf om dit te zien en te ervaren.

Goede cursus. Open en veilige omgeving, praktische voorbeelden en casussen maken het minder abstract.

Een fijne gevarieerde training, afwisseling tussen het zelf ervaren, zelfreflectie en concreet bedenken hoe we het in de praktijk toe kunnen passen.

Als orthopedagoog/ondersteuningscoach kan ik veel van de oefeningen 1 op 1 met de studenten in gaan zetten om snel en fijn bepaalde persoonlijke aspecten inzichtelijk te maken.

De GGD Zuidoost Brabant vroeg me in een webinar over jongeren en mentale gezondheid naar mijn visie op preventief werken aan mentale weerbaarheid in het onderwijs. Kijk hieronder terug wat ik daarover vertelde.

“WE CANNOT CONTROL THE WIND, BUT WE CAN DIRECT THE SAIL”

Heb je een vraag,

of wil je meer informatie?

NEEM DIRECT CONTACT OP »
Share by: