Krijg jij als mentor, decaan of leerlingbegeleider* ook regelmatig te maken met leerlingen die:
- Somber zijn
- Erg veel piekeren
- Ongemotiveerd zijn of lijken
- Geen idee hebben wat ze willen gaan studeren
- Een negatief zelfbeeld hebben
- Moeten omgaan met verlies
- Ongewenst gedrag laten zien
- Erg veel stress ervaren?
En zou je willen dat je dan wist hoe je deze leerlingen verder kon helpen, door met ze te kijken naar hun gedachten en gevoelens en hun reacties daarop? En door ze concrete oefeningen te geven waar ze thuis mee aan de slag kunnen? Dan is deze training geschikt voor jou.
Acceptance en Commitment Training (ACT) is een wetenschappelijk bewezen effectieve methodiek om psychologische flexibiliteit en zelfsturing te vergroten. De interventies en tools zijn gericht op:
- het contact maken met waarden
- het vergroten van inzicht in ineffectieve copingsstijlen
- het vergroten van vaardigheden in het effectief omgaan met stress en belemmerende overtuigingen
- vermindering van keuzestress en het verdiepen van het keuzeproces
- het leren richten van de aandacht
- het vergroten van vaardigheden met betrekking tot doelgericht handelen
De toolkit
Deze training biedt mentoren, decanen en leerlingbegeleiders toegang tot een toolkit met 60 oefeningen om klassikaal of in begeleidingsgesprekken te gebruiken. Je kunt de oefeningen gebruiken om klassikaal, preventief, te werken aan veerkracht. In gesprekken met individuele leerlingen helpen ze jou en de leerling meer zicht te krijgen op wat er aan de hand is en geven ze je concrete handvatten voor de eerste ondersteuning. Leerlingen die niet tot werken kunnen komen krijgen zicht op wat hen in de weg zit. Leerlingen die erg streng zijn voor zichzelf leren anders te kijken naar die stem in hun hoofd. Leerlingen die door stress, verdriet of woede overvallen worden krijgen oefeningen die ze op dat soort momenten kunnen inzetten.
Kijk hier voor een voorbeeld van de werkvormen.
Het verschil met de training Lessen in veerkracht is dat ACTief begeleiden flexibel werken met ACT als uitgangspunt heeft. In deze training leer je hoe je per situatie de best passende oefening of werkvorm kiest. Deze training sluit daarmee ook beter aan bij de begeleiding van individuele leerlingen of kleine groepjes.
Programma
In de training wordt aandacht besteed aan de theoretische achtergrond van ACT, maar we gaan vooral praktisch aan de slag met ervaringsgerichte oefeningen. Zo ervaar je eerst zelf wat de oefeningen kunnen doen.
In drie dagdelen:
- leer je over het theoretische model van ACT, de hexaflex, en over Relational Frame Theory. We bespreken hoe ‘relational framing’ kan leiden tot controle en vermijding en welk alternatief ACT biedt.
- maak je via ervaringsgerichte oefeningen kennis met de zes bouwstenen van ACT: waarden, zelf-als-context, hier-en-nu, defusie, acceptatie en toegewijde actie.
- leer je de ACT-matrix kennen als krachtig instrument voor begeleidingssgesprekken
- krijg je aan de hand van casuïstiek zicht op de toepassingsmogelijkheden van de toolkit
- oefen je zelf met werkvormen en tools.
Praktische informatie
- Duur van de training: drie dagdelen van 3,5 uur
- De training is geschikt voor begeleiders in onderwijs in v(s)o en mbo (decanen, trajectbegeleiders, leden van het ondersteuningsteam, mentoren). Er is geen aanvullende vooropleiding vereist.
- De studiebelasting bedraagt 4 à 5 uur. Een deel daarvan is bedoeld om te oefenen met het materiaal.
- De kosten voor de training bedragen €549. De prijs is inclusief materiaal, waaronder onbeperkt toegang tot het aanvullende digitale materiaal, waaraan steeds nieuwe werkvormen worden toegevoegd.
Let op! In schooljaar '24/'25 wordt deze training alleen in company aangeboden.
Wil je meer weten? Neem contact op voor meer informatie via 06-18250104 of via het contactformulier rechtsboven in de balk. Ik reageer binnen twee werkdagen.
Wil je je inschrijven? Gebruik het inschrijfformulier onderaan deze pagina.
*Voor leerling lees ook: student
Ervaringen
Inschrijfformulier training
Inschrijfformulier training
“WE CANNOT CONTROL THE WIND, BUT WE CAN DIRECT THE SAIL”