Workshop: flexibel voor de klas
De workshop is een eerste kennismaking met ACT en laat aan de hand van een deel theorie en aantal praktische oefeningen zien hoe de ACT-vaardigheden van waarde kunnen zijn voor elke docent, zowel voor zijn professioneel handelen als werkplezier.
Workshop: hoe motiveer ik mijn leerlingen?
De titel van de workshop is bewust gekozen, maar niet helemaal accuraat. Iets dat eruitziet als een gebrek aan motivatie is dat niet altijd. In deze workshop leren docenten niet alleen welke factoren motivatie beinvloeden, maar ook hoe ze achter het gedrag van de ogenschijnlijk ongemotiveerde leerling kunnen kijken, om te zien wat het gedrag veroorzaakt. Daar pas je vervolgens als docent je reactie op aan. Bij de workshop hoort toegang tot het aanvullende materiaal op de website, zodat je als docent concrete handvatten krijgt die direct te gebruiken zijn. Kijk voor een voorbeeld hier (docentenhandleiding) en hier (werkblad leerlingen).
Workshop: hoe help ik mijn leerlingen omgaan met stress?
In deze workshop staan we stil bij wat stress is en hoe leerlingen erop reageren. Docenten leren wat het verband is tussen gedachten en gevoelens en het daaropvolgende gedrag. Vervolgens leer je hoe deze inzichten je kunnen helpen bij de begeleiding van leerlingen. Bij de workshop hoort toegang tot het aanvullende materiaal op de website, zodat je als docent concrete handvatten krijgt die direct te gebruiken zijn. Kijk voor een voorbeeld hier (docentenhandleiding) en hier (werkblad leerlingen).
Workshop: hoe help ik mijn leerlingen omgaan met perfectionisme?
In deze workshop onderzoeken we wanneer perfectionisme een last wordt en hoe we dat in onze leerlingen herkennen. Je leert hoe je leerlingen bewust kunt maken van alles wat ze van zichzelf moeten en hoe je ze kunt helpen minder streng te zijn voor zichzelf. Bij de workshop hoort toegang tot het aanvullende materiaal op de website, zodat je concrete handvatten krijgt die direct te gebruiken zijn. Kijk voor een voorbeeld
hier.
Workshop: de ACT-matrix, een praktisch hulpmiddel voor leerlingbegeleiding
De ACT-matrix is een praktische tool om te gebruiken in gesprekken met leerlingen. De matrix helpt je de hele leerling te zien, met zowel datgene wat belangrijk voor hem is als datgene wat hem mogelijk belemmert. Werken met de matrix geeft inzicht voor jou als begeleider en voor de leerling zelf, en biedt aanknopingspunten voor verdere concrete stappen. Een zeer bruikbare tool en een aanrader voor iedereen die in 1-op-1 gesprekken soms twijfelt over hoe door te vragen.
De workshops worden in company aangeboden en duren, afhankelijk van de wensen en precieze invulling, twee à drie uur. Ze sluiten aan bij de menukaart van het NPO. Neem
contact
op voor de mogelijkheden.
Ervaringen
“WE CANNOT CONTROL THE WIND, BUT WE CAN DIRECT THE SAIL”