ACT in de klas: lessen in veerkracht
Hoe zou het zijn als…
- Alle leerlingen* zich bewust waren van het verband tussen (belemmerende) gedachten, gevoelens en hun gedrag
- Alle leerlingen concrete manieren kenden om om te gaan met stress
- Alle leerlingen concrete manieren kenden om om te gaan met een gebrek aan motivatie
- Alle leerlingen leerden meer aandacht te hebben voor wat goed gaat
- Alle leerlingen leerden met mildheid naar zichzelf te kijken
- Alle leerlingen leerden luisteren naar wat ze zelf nou eigenlijk écht willen?
Alle kinderen moeten leren omgaan met de eisen die de huidige maatschappij aan hen stelt. Er wordt van ieder van hen een flexibele houding verwacht om ontspannen te kunnen reageren op een wereld die zo snel verandert. We kunnen ze daarop voorbereiden door aandacht te besteden aan het vergroten van de psychologische flexibiliteit in speciale ACT-lessen. De ACT-lessen zijn dan ook bedoeld om preventief in te zetten.
ACT2Go verzorgt een training voor docenten en zorgprofessionals om kennis te maken met ACT en het lesprogramma. In de training wordt aandacht besteed aan de theoretische achtergrond van ACT, maar we gaan vooral praktisch aan de slag met ervaringsgerichte oefeningen. Zo ervaar je eerst zelf wat de oefeningen kunnen doen en zie je wat praktisch werken met ACT in een groep inhoudt. In het tweede deel van de training ligt de focus op het lesprogramma. Na deze training kunnen docenten de lessen zelf geven op hun school.
ACT-lessen zijn gericht op persoonlijke ontwikkeling en hebben als doel:
- Het bespreekbaar maken van de binnenwereld
- het vergroten van zelfinzicht door psycho-educatie en
- het kennismaken met basisvaardigheden op het gebied van responsinhibitie, emotieregulatie, doelgericht handelen, volgehouden aandacht en taakinitiatie.
Door klassikaal stil te staan bij het hebben van belemmerende gedachten of negatieve gevoelens worden ervaringen die veel leerlingen herkennen genormaliseerd. Wie weet dat wat hij ervaart normaal is, kan ook leren vertrouwen op zijn vermogen ermee om te gaan. Leerlingen krijgen in de ACT-lessen antwoord op de vragen ‘Hoe werk ik?’ ( wat doe ik als het moeilijk wordt en helpt dat gedrag mij?) en ‘wat werkt voor mij?’ (hoe kan ik ook omgaan met bijvoorbeeld stress of een gebrek aan motivatie?). De ACT-vaardigheden bevorderen zelfregulering, waarvan bekend is dat het een bepalende factor is voor schoolsucces.
Het lesprogramma bestaat uit:
- 8 lessen van 50 minuten
- te geven door docenten en/of zorgprofessionals (afhankelijk van de vorm waarvoor gekozen wordt).
- aan hele klassen, of kleinere groepen, in de bovenbouw van havo/vwo, op mbo of hbo
- in de mentorles, in keuze-uren bij flexibele roosters of na schooltijd
- de lessen zijn volledig uitgeschreven, met een docentenhandleiding en een werkboekje voor de leerlingen.
De lessen kunnen worden verdeeld in twee modules van vier lessen.
Praktische informatie
- Duur van de training: drie dagen van 9.30 uur - 16.30 uur.
- De training wordt ook in company aangeboden. Er is dan de mogelijkheid te kiezen voor vier of vijf dagdelen in plaats van drie dagen. In overleg wordt besloten wat minder aandacht krijgt. Eventueel kan later een extra dagdeel worden toegevoegd.
- De training is geschikt voor onderwijsprofessionals in v(s)o, mbo en hbo die klassikaal met leerlingen werken.
- De studiebelasting bedraagt 10 uur.
- De kosten voor deze training bedragen €595. De prijs is inclusief onbeperkt koffie en thee, een lekkere lunch, een docentenhandleiding en werkboek, en toegang tot aanvullend materiaal.
Let op: in schooljaar '24/'25 wordt deze training alleen in company aangeboden.
Wil je meer weten? Neem contact op via 06-18250104 of via het contactformulier rechtsboven in de balk. Ik reageer dan binnen twee werkdagen.
Wil je je inschrijven? Gebruik dan het inschrijfformulier onderaan deze pagina.
*Voor leerling lees ook: student
Ervaringen
Suze (15) vertelt iets over haar ervaringen met ACT 2 Go, een lessenserie voor voortgezet onderwijs om mentale weerbaarheid te stimuleren.
Ervaringen
Inschrijfformulier training
Inschrijfformulier training
“WE CANNOT CONTROL THE WIND, BUT WE CAN DIRECT THE SAIL”