Wie is ACT 2 Go?

 

Ik ben Imke De Graaf-van Rooij, docent, contextueel therapeut en ACT-therapeut. In 1998 begon ik aan mijn eerste baan: docent Engels op de havo/vwo-locatie van een grote scholengemeenschap. Sindsdien heb ik met veel plezier lesgegeven aan alle leerjaren, en dat doe ik nog steeds. 

 

In de loop van de tijd zijn er veel taken bijgekomen en ben ik me steeds meer gaan bezighouden met leerlingbegeleiding. Ik heb (hoog)begaafde leerlingen begeleid, mindfulness- en motivatietrainingen gegeven en vooral heel veel met leerlingen gepraat als vertrouwenspersoon. Voor mij is het begeleiden van jonge mensen in de puberteit de mooiste baan die er is. Waar in de klas het zoeken naar de eigen plek en identiteit zo goed zichtbaar is, komt in de begeleidingsgesprekken naar voren hoe moeilijk dat soms is, en hoe onzeker je daar als tiener van kunt worden. Het ontroert me regelmatig om te horen wat er achter de geveinsde onverschilligheid of stoere houding schuilgaat. 

 

Om leerlingen beter te kunnen helpen ben ik een opleiding gaan volgen tot contextueel leerlingbegeleider en vervolgens, gegrepen door het contextuele denken, tot contextueel therapeut. Inmiddels was er in mijn persoonlijke leven ook veel gebeurd. Ik was stiefmoeder geworden, en toen moeder, en stiefdochter. Ik merkte hoeveel energie het kostte om in elke rol, privé of professioneel, het juiste evenwicht te vinden tussen mijn eigen behoeftes en die van mijn omgeving. Door de inzichten uit mijn opleidingen en de toenemende levenservaring weet ik de balans tegenwoordig beter te vinden en kan ik mijn schouders er makkelijker over ophalen als het eens een keertje niet lukt. Het is met name dat laatste dat ik graag wil meegeven aan anderen.

 

Sinds 2015 werk ik naast mijn baan in het onderwijs ook als zelfstandig therapeut en trainer. Nadat ik met ACT in aanraking kwam steeds vaker en steeds enthousiaster met ACT. Begin 2020 besloot ik me helemaal op ACT te richten en te proberen er zoveel mogelijk mensen mee te infecteren (ja, het is een virus). Ik heb zelf ervaren, en bij cliënten gezien, hoeveel LUCHT een andere houding ten opzichte van je gedachten en gevoelens je geeft. Het leven wordt er gewoon leuker van. Dat gun ik iedereen.

 

Imke de Graaf-van Rooij

In de media

BiOND Magazine

April 2023:

BiOND is een vereniging voor begeleiders in het voortgezet onderwijs en mbo. In hun onderwijsblad BiOND Magazine lees je artikelen over studieloopbaan, persoonlijke begeleiding en coaching, maar ook over onderwijskundige ontwikkelingen. Voor hun themanummer over veerkracht in april 2023 hebben ze me geïnterviewd. 

Webinar GGD Zuidoost Brabant 

December 2020: 

In deze video vertel ik in een webinar van de GGD Zuidoost Brabant over mijn visie op manieren om mentale weerbaarheid te stimuleren op scholen, en over de lessenserie Lessen in veerkracht van ACT2Go in het bijzonder. 

Relevante opleidingen

 

  • Focused ACT (2024)
  • DNA-V for Young People (2021)
  • Vervolgopleidingen ACT (2018 - 2019)
  • Opleiding tot trainer Mindfulness voor jongeren (2017) 
  • Opleiding tot ACT-therapeut (2016) 
  • Psychosociale Basiskennis (2015 - 2016) 
  • Opleiding tot Stiefplancoach (2015) 
  • Training Omgaan met Onderpresteerders (2013) 
  • Tweejarige Post HBO opleiding tot Contextueel Therapeut (2012 - 2014) 
  • Tweejarige Post HBO opleiding tot Contextueel Leerlingbegeleider (2009 - 2011) 
  • Postdoctorale lerarenopleiding (1997) 
  • Engelse Taal- en letterkunde (1991-1996) 
  • Propedeuse Pedagogische Wetenschappen (1990-1991) 
  • Diverse cursussen, lezingen en congressen over o.a. rouwverwerking, echtscheiding, hoogbegaafdheid, onderpresteren, motivatieproblemen, emotieregulatie en pesten.

 

Praktische informatie

Algemene voorwaarden inclusief klachtenprocedure

Download hier de algemene voorwaarden van ACT 2 Go.




BTW-vrijstelling



ACT2Go is een CRKBO-geregistreerde onderwijsinstelling. Dat houdt in dat BTW-vrijstelling geldt voor alle trainingen.


Samenwerkingspartners

ACT 2 Go is lid van

Blog

door Imke De Graaf 13 december 2025
Jaren geleden werd ik heel ziek tijdens een droomvakantie naar Madagaskar. Als ik daaraan terugdenk zie ik de allerliefste piepjonge en beeldschone, in roze gestoken verpleegstertjes boven mijn bed zweven en voel ik de angst. Wat me het meest is bijgebleven van mijn terugreis naar Nederland is het gevoel van de gladde wegen in de taxi van het vliegveld naar huis. Het stond voor veiligheid, zekerheid, en het vertrouwen dat het weer goed zou komen. Thuis, Nederland, waar alles geregeld is. Ik had nooit eerder zo’n diep gevoel van dankbaarheid ervaren voor de staat van onze infrastructuur. Ik wil maar zeggen: soms gebeurt er iets waardoor je alles anders gaat bekijken en ineens heel blij bent met iets dat er altijd al was. Omdat een mens, of in ieder geval ik, dit soort waardevolle lessen snel vergeet, geeft het leven je meerdere kansen om te leren. Afgelopen zomer stond weer een droomvakantie gepland. Ik had een sabbatical genomen van begin schooljaar tot kerst en met de zomervakantie erbij konden mijn man en ik een half jaar reizen. Het afscheidsetentje met de kinderen was al achter de rug; de spullen stonden klaar in de gang. Laat ik het vervolg samenvatten door te zeggen dat het sabbatical werd omgezet in ziekteverlof en dat mijn man en ik wel een half jaar hebben gereisd, maar dan metaforisch gezien, door de medische wereld. Gisteren zat ik bij de bedrijfsarts, om te bespreken of ik weer klaar was om les te geven. Ik vertelde dat ik even de klas in gegaan was om mijn mentorleerlingen te zeggen dat ik terugkwam, en dat ik meteen daarna de wc was ingedoken omdat ik moest huilen. Hij vroeg waarom en ik kwam niet veel verder dan ‘omdat ik dacht…ik ben er weer. Ze zaten ook allemaal zo lief te kijken.’ En toen wist ik het zelf ook weer. Ik ben nog niet de oude en zie op tegen de werkdruk, de stress rondom allerlei organisatorische veranderingen en de onvoorspelbaarheid van een klas. Ik ben bang dat ik focus mis en te emotioneel reageer als het tegenzit. Maar die school, dat is mijn plek. Werken met zo’n club vijftienjarigen, al die individuen die me nieuwsgierig maken en blijven uitdagen, vind ik het allermooist. En als ik dan hoor ‘Hééé mevrouw! Bent u er weer! We hebben u gemist!’ dan voelt dat net als toen met die gladde weg. Kom maar op, 2026.
door Imke De Graaf 23 september 2024
Op een familieweekend zag ik mijn dochters (20 en 22) ineens een heel andere versie van ‘Wie is het?’ spelen. Ze stelden elkaar vragen die niets met uiterlijk te maken hadden zoals ‘Eet deze persoon vaak een emmer kip van KFC?’ of ‘Heeft de jouwe een huis vol planten?’. Het gemak waarmee ze na elke ‘ja’ of ‘nee’ personen begonnen weg te klappen was hilarisch en tot mijn verbazing lukte het een paar keer de juiste persoon te kiezen. Zo niet, dan zaten ze er heel dichtbij en volgden uitroepen als ‘Natuurlijk zit zij niet bij een leesclub! Kijk dat haar!’ We stoppen mensen in hokjes, dichten ze eigenschappen, hobby’s, voorkeuren of overtuigingen toe op basis van hun uiterlijk. Dat is evolutionair zo bepaald. Het is heel nuttig, dat we dit kunnen. Zo zien we snel wie ‘onze mensen’ zijn en wie niet. Een juiste inschatting of iemand tot de veilige groep behoorde was in de prehistorie van levensbelang. Snel kunnen oordelen hielp ons overleven. Nu de groep, zeker na de komst van het internet, onoverzichtelijk groot geworden is, helpt het indelen van mensen ons de complexiteit van de wereld te beheersen. Het geeft een gevoel van orde en het vergemakkelijkt samenwerking en het opbouwen van relaties binnen onze eigen groep. We stoppen mensen in hokjes en dat geeft niks, zolang we ons ervan bewust zijn dat we dat doen. Dan kunnen we geregeld stilstaan bij onze aannames om meer te leren over de bril waarmee we kijken, om hem vervolgens af te zetten. Actief streven naar nuance, met nieuwsgierigheid als grondhouding. Het baart mij grote zorgen dat het identiteitsdenken in deze tijden van polarisatie onder jongeren aan kracht lijkt te winnen. De focus op gedeelde ervaringen of kenmerken binnen een groep, zoals ras, gender, religie of seksualiteit, kan belangrijk zijn voor een gemeenschappelijke strijd en er is veel om voor te strijden. Er is systemisch onrecht, elke dag sterven onschuldige mensen, het lijden is groot. Ik hou van betrokken jonge mensen die zich zorgen maken over het lijden van anderen en de toekomst van onze planeet en die willen vechten voor een betere wereld. Maar de manier waarop, met deze focus op één kenmerkend aspect, leidt er toe dat mensen gereduceerd worden tot die ene identiteit. Palestijn, Jood, boer, klimaatactivist, et cetera. De ‘wij’ of de ‘zij’. Verschillen worden uitvergroot en stereotyperingen en vooroordelen versterkt. Precies wat we niet nodig hebben. Op school ervaar ik dat, alle goede bedoelingen ten spijt, het prioriteren van diversiteit en inclusiviteit op de manier waarop dat de laatste jaren gebeurt niet bijdraagt aan meer begrip voor elkaar. De strijd voor maatschappelijke verandering en emancipatie van minderheden wordt te vaak ideologisch gevoerd. Ik zie leerlingen die bang zijn hun mening te geven, omdat het een 'verboden' mening kan zijn. Laatst twijfelde een leerling midden in zijn zin, toen hij het had over een 'bl...b...coloured man'. Bij een les over gendergelijkheid was de irritatie in de groep voelbaar. Niemand bleek aan gelijke kansen en keuzes voor man en vrouw te denken. Gender stond alleen voor genderidentiteit. Ik heb collega's die klachten krijgen over grapjes, via ouders en directie. Leerlingen groeien niet op in een vacuüm. En onze kinderen groeien nu op in een klimaat dat niet bevorderlijk is voor kritisch denken, voor een open houding en een uitgesteld oordeel. Walt Whitman zei het al in zijn Song of Myself in 1855, ver voor het spel 'Wie is het?' bestond: ‘I am not contained between my hat and my boots’ since ‘[in] all people I see myself’. We kunnen allemaal iets van onszelf in de ander, elke ander, herkennen. We hebben meer gemeen dan we van elkaar verschillen. En niemand van ons is te reduceren tot één aspect van zijn wezen. Als je mij vrouw noemt, of wit, of Nederlands, of docent, weet je niet wie ik ben. Al deze kenmerken zijn belangrijk voor wie ik geworden ben en hebben elke dag invloed op de bril waarmee ik mezelf en de wereld zie, maar ze vertellen niet mijn hele verhaal. Ik hou van quinoasalade en carnaval, van filosofie en B&B Vol Liefde, van achtbanen en de hei. De bekendste regel uit het gedicht van Whitman luidt ‘Do I contradict myself? Very well then I contradict myself, (I am large, I contain multitudes)’. Dat geldt voor iedereen en dat is prachtig. Het maakt nieuwsgierig. Hoop ik.
MEER BLOGS »

“IT’S NOT WHAT HAPPENS TO YOU, BUT HOW YOU REACT TO IT THAT MATTERS”

Heb je een vraag,
of wil je meer informatie?

NEEM DIRECT CONTACT OP »